Förvirringen kring vilken SMS-app som Google vill att konsumenter ska använda fortsätter i dag. Från att först erbjuda en inbyggd SMS-app i Android, till att förinstallera chattappen Hangouts i Android-mobiler till att be konsumenter att sluta använda Hangouts och använda en app kallad Messenger, byter nu Google namn på sin SMS-app till Android Messages.
Krockar inte med Facebook
Namnbytet gör det enklare att skilja på Androids SMS-app från Google från Facebooks chattapp, som också har stöd för SMS. De två meddelandeapparna har nämligen tidigare använt exakt samma namn. Android Messages behåller sin gamla logga men det förändrar inte faktumet att appen har ett nytt namn. Förändringen riskerar att förvirra användare. Google har skapat en tradition av att förvirra användare med sin SMS-strategi.
Samarbetar med smartphonetillverkare
Som ett ytterligare steg i utvecklingen av Android Messages dominans som har Google i dag också presenterat ett samarbete med Android-tillverkare så som LG, Lenovo, Sony, ZTE och HTC. Dessa tillverkares kommande telefoner kommer använda Android Messages som standard SMS-app. Samsung och Huawei är inte med på listan men Googles samarbete verkar ha potential att göra det enklare för vissa konsumenter att snabbt börja använda den SMS-app som Google rekommenderar.
Google vill flytta användare till Android Messages som en del av företagets stora satsning på RCS. Tekniken kan beskrivas som en modern tolkning av SMS. RCS har fullt stöd i Android Messages-appen men det finns sällan stöd i andra SMS-appar.
Användare har valmöjlighet
Bara för att Google vill att Android-användare ska ha Android Messages som sin SMS-app, finns det inget krav på att använda den. Du kan enkelt byta SMS-app och du kan när som helst byta tillbaka till Messages, utan att bli av med din SMS-historik. Eftersom RCS inte finns i Sverige i dag finns det ingen teknisk fördel med att använda Android Messages. Det finns inte heller någon uppenbar anledning att hålla sig undan från appen.