I en stor rapport från Post- och telestyrelsen rapporterar myndigheten om ett flertal intressanta förändringar på den svenska telemarknaden. PTS påpekar till exempel att antalet abonnemang med minst 1 GB surfpott per månad ökade med 15 procent till 7,7 miljoner från 2015 till 2016. Surfa har grävt djupare i siffrorna och hittat fler intressanta trender i svenska konsumenters mobila kommunikation.
Exponentiell ökning av surfandet
Trenderna på telemarknaden har varit konstanta i många år och 2016 är inget undantag. 2016 var ändå ett intressant år för telemarknaden. Förändringarna visar tydliga förändringar i hur konsumenter använder sina mobiltelefoner. Som vanligt driver den ökade dataanvändningen de största förändringarna. På bara ett år ökade till exempel den totala användningen av surfdata från abonnemang som inkluderar minst 1 GB data med 65 procent.
Den stora ökningen av svensk dataanvändning var inte oväntad. Den procentuella ökningen har dock inte varit så stor på tre år och dataanvädnningen fortsätter att öka exponentiellt. Det betyder till exempel att svenskarnas datakonsumtion har ökat med 165 procent på bara två år.
Döende teknik
SMS är en teknik som tar stryk när surfandet ökar. På bara fem år har antalet skickade SMS av privatpersoner minskat med knappt 55 procent. SMS har inte varit en så opopulär teknik sedan 2007. Den genomsnittlige mobilanvändaren skickar nu 66 SMS i månaden, vilket kan jämföras med 164 SMS år 2010.
Teknikens sjunkande popularitet kan potentiellt saktas ner av satsningar på RCS, som bland andra Telenor har sagt sig vara intresserade av. Med fem år av kraftigt sjunkande siffror verkar det inte finnas något tecken på att trenden skulle brytas inom någon snar framtid.
Längre samtal
Antalet genomförda mobilsamtal fortsatte öka under 2016. Samma gällde för det genomsnittliga mobilsamtalets längd. Längden för ett genomsnittligt mobilsamtal är nu drygt tre minuter, en minut längre än år 2007.
Källa: PTS