För drygt ett år sen gjorde Xiaomi officiell entré i Sverige. Då fick en enskild distributör ansvar för att importera telefoner och hantera både PR och marknadsföring för varumärket. Sedan dess har Xiaomi snabbt visat sig vara en av marknadens starkaste spelare.

Blev snabbt billiga favoriter

Xiaomis smartphones har sålts av ett fåtal återförsäljare i flera år men kom alltså till Sverige på riktigt för ett år sen. Det var också då vi började testa företagets mobiler. Till en början imponerades vi främst av företagets billigaste modeller, som snabbt blev favoriter för de allra lägsta prisklasserna.

Under 2019 har Xiaomi lanserat fler nya smartphones än vi kan hålla koll på. Även om det bara är en del av företagets totala portfolio som når Sverige, är utbudet brett. Redan under början av året lanserades Mi 9. Den lanserades som företagets nya flaggskepp. Med ett pris strax under 5 000 kronor var den dock snarare en övre mellanklassmobil än ett flaggskepp. Åtminstone med tanke på sitt pris. När det gällde kvalitet och funktionalitet hörde den kanske egentligen till en högre prisklass. I vårt test imponerades vi bland annat av det ovanliga stödet för funktioner så som trådlös laddning men också av en ovanligt bra kamera för sin klass.

Total budgetdominans

Sedan lanseringen av Mi 9 i våras har Xiaomi lanserat ett flertal modeller i samma serie. Mi 9T lanserades till exempel med en lite tjockare och klumpigare design, en motoriserad pop-up-kamera och ett ännu lägre pris. Den letade sig ner under 4 000 kronor och visade än en gång att Xiaomi kan erbjuda funktionalitet och prestanda för priser som ingen annan tillverkare kan.

Året fortsatte med många intressanta modeller. Vi testade nyligen Redmi Note 8 Pro som ännu en gång imponerade i sin klass och satte ännu en ny ribba – denna gången under 3 000 kronor. Så sent som tidigare denna veckan testade vi dessutom Xiaomi Mi Note 10. Den lanseras för under 6 000 kronor men lyckas erbjuda en kamera som är minst lika bra som kamerorna i dubbelt så dyra mobiler. Den har dessutom en av de längsta batteritiderna vi någonsin sett i en smartphone.

Xiaomis mobiler har gång på gång fått oss att ifrågasätta våra förväntningar på billiga mobiler. De är definitivt inte felfria. Vi poängterar till exempel ofta hur underlig företagets mjukvara är. Den hårdvara som företaget erbjuder är dock svår att se som något annat än häpnadsväckande bra. Det överskuggar till stor del de problem som mjukvaran kan anklagas för att ha.

Orimliga priser som strategi

Xiaomis strategi med aggressiva priser, även på en marknad som har ovanligt höga priser på grund av höga skatter och avgifter, har gett resultat. I Svenska Smartphoneguiden har Xiaomi plockat utmärkelse efter utmärkelse. Nu har Xiaomi fyra av sju utmärkelser. Alla fyra fokuserar på prisvärdhet och det passar perfekt för Xiaomi.

Sedan lanseringen av Mi 9 har vi beskrivit Xiaomis priser som ”orimligt låga”. Med det menar vi att de till stor del är för låga med tanke på vad vi tror att konsumenter är villiga att betala och för vad som krävs för att konkurrera på den svenska marknaden. Vi gissar att vi inte är ensamma om den analysen. Förklaringen till de orimliga priserna är sannolikt en stark vilja att etablera sig i Sverige. Xiaomi följer på flera sätt i Huaweis fotspår, som länge satsade på prisvärda produkter med låga priser tills varumärket var etablerat och hade utrymme för att sälja dyrare modeller.

Huawei Honor 8 från 2016 är det bästa exemplet på Huaweis strategi att använda prisvärda mobiler för att etablera ett varumärke hos återförsäljare och konsumenter.

Affärsmodell med utmaningar

Xiaomi har uttryckt en målsättning om att inte tjäna mer än fem procent vinst på sin hårdvara. Det är lågt men låter kanske ändå optimistiskt. Xiaomi säger sig istället vilja tjäna pengar på tjänster och mjukvara. Det är en strategi som har fungerat ganska bra i hemlandet Kina. Sverige är dock en svår marknad på grund av den svenska trögheten och den starka viljan att samlas runt ett eller ett fåtal dominanta spelare. Detta har bland annat skapat en stark dominans för Google på den svenska sökmarknaden. Det är inte uppenbart hur Xiaomi ska kunna tjäna pengar på tjänster i Sverige. I nuläget erbjuder Xiaomi inte mycket mer än förinstallerad reklam som ett sätt att tjäna pengar på svenska Xiaomi-användare. Bristen på en tydlig plan för hur företagets uttalade strategi ska fungera i Sverige, får de låga priserna att framstå som marknadsföring snarare än en långsiktigt hållbar plan.

De låga priserna och bra produkterna är svåra att klaga på för konsumenter. Visst, det finns gott om andra saker att klaga på. Xiaomi har till exempel fått ta kritik för bristande produktsupport i Sverige. Ur vårt perspektiv som smartphonetestare på Surfa är det dock svårt att säga annat än att 2019 har varit ett otroligt år för Xiaomi. Försäljningen av Xiaomi-smartphones i Sverige är sannolikt inte särskilt hög än men 2019 har satt Xiaomi på kartan – en karta som visar både imponerande prisvärdhet och överraskande kvalitet.

Svenska Smartphoneguiden

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

1 KOMMENTAR

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

17 + 8 =